Week 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van evelynevanrossem - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van evelynevanrossem - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Evelyne

Blijf op de hoogte en volg

20 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

week 3 is weeral voorbij de tijd vliegt. Vorig weekend zijn we een weekendje het binnenland ingetrokken.Vrijdag zijn we om 6u 's morgens vertrokken.Met zen alle in een veel te kleine bus met veel te veel bagage. Het was een trip van 3u met de bus. Na een uurtje met de bus hadden we een klapband waardoor we moesten stoppen om de band te vervangen. Het was grappig om te zien hoe de mensen hier de banden verwisselen.Door het niet hebben van het materiaal dat we in Belgie hebben moeten ze wel erg creatief zijn om de band verwisseld te hebben.Maar voor hun is het geen moeilijkheid en was het direct gewisseld. Dan hebben we de trip voorgezet tot we aan de boten kwamen. Hier moesten we nog een halfuur met varen om tot onze bestemming te raken. Doordat er zoveel spullen op de boot lagen en we met veel in de boot zaten waren we nog niet goed en wel vertrokken en het water liep de boot binnen. Door middel van een bord moest het water uit de boot geschept worden. aangekomen aan land moesten we een half uurtje wandelen om tot onze slaapplaats te komen. Per 4 sliepen we in een huisje waar alles basic was maar goed verzorgd. Er waren hangmatten om in te chillen en een riviertje om in te zwemmen ( het was wel niet diep genoeg om te zwemmen). Na het aankomen hebben we rustig gegeten en alles uitgepakt. De dag erna werden we om 8 u aan de ontbijt tafel verwacht om stadjes te gaan bezoeken. De dorpjes waren heel erg mooi maar ook confronterend. Wat een luxe hebben wij en zijn wij gewoon. Het hebben van elektriciteit en lopend water.Het hebben van een simpel bed is hier niet aan de orde. in 1 van deze dorpen was ook een school, dit was een kleuter en lageronderwijs als ze middelbaar onderwijs willen volgen moeten ze minstens 2 tot 3 uur reizen wat voor veel kinderen dan ook te veel is. Na het bezoeken van de stadjes zijn we nog wat gaan zwemmen in de rivier bij de dorpjes. Toen we terug kwamen bij onze slaapplaats hebben we iets gegeten en waren we doodmoe waardoor we ook direct zijn gaan slapen. De dag erna zijn we na het ontbijt nog een wandeling gaan maken door de rivier en een stuk door het bos. Erna was het tijd om terug naar huis te gaan. Na de lange reis zijn we thuis gekomen en terug gaan slapen want de dag erna was het alweer stage tijd.
Deze week op stage stond ik bij de baby's dit wil zeggen dat de baby's die vrijgegeven zijn door de arts en helemaal in orde zijn door mij werden verzorgd. Hier heb ik veel geleerd over hoe ze baby's wassen en verzorgen en ook hoe ik de mama's voorlichting moest geven aangaande borstvoeding en verzorgen van de baby. Ik vond het een zeer leuke ervaring en ook voor de verschillen te zien tussen hoe wij het doen en hoe zij het doen. Er zijn veel verschillen maar ik weet niet wie ik nu vind het het beste doen. Het is gewoon anders niet vergelijkend.Na het baden van de baby's moeten ze even in de zon staan om vitamine D te ontvangen. Ook heb ik genoten van de gesprekken met de moeders, hoe gaat het bij hen eraan toe ? Ik heb grote ogen getrokken maar ook heel veel bijgeleerd. De vrouwen zijn hier sterk. Ze zijn ook open om over alle verschillende dingen te praten. Ook hebben ze mij een aantal woorden in het Surinaams geleerd wat best wel leuk is. De basis dingen beginnen te lukken.
Donderdagavond zijn we dan voor de eerste keer echt uit geweest. Het was eerst salsa avond waarna het rond half 2 over ging naar meer commerciële muziek. Ze hadden ons gewaarschuwd voor de studenten hunters die dan ook aanwezig waren. Dit zijn jongens die op ongepaste dwingende wijze komen dansen tegen studenten. Al goe zijn we de beste in het negeren en ontwijken van deze taferelen. Het was een leuke en ontspannen avond klaar om het weekend in te gaan.
Het is wel moeilijk om Alex niet bij me te hebben. Al goe is er skype en kan ik hem af en toe zien al sis het niet altijd even evident met het tijdsverschil. De momenten na het skypen met Alex zijn het moeilijkst.Dan komt het gemis naar huis toe naar boven.
Ik spreek jullie snel weer
XOXO Evelyne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2015

The last one

01 Mei 2015

nog 1 weekje

28 April 2015

Een beetje laat

18 April 2015

Nog maar 3 weken te gaan

11 April 2015

weeral een week verder !

Actief sinds 17 Feb. 2015
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 3366

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: