Nog maar 3 weken te gaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van evelynevanrossem - WaarBenJij.nu Nog maar 3 weken te gaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van evelynevanrossem - WaarBenJij.nu

Nog maar 3 weken te gaan

Door: Evelyne

18 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Vorig weekend zijn we naar Matapica geweest op zeeschildpadden te gaan spotten. Zaterdag om 11u werden we opgehaald met de auto. Na een hamf uurtje rijden kwamen we bij de eerste boot, hier hebben we maar 10 minuten opgezeten en kwamen we in een dorpje. Het was een heel klein dorpje waar eigenlijk niets te zien. Daar konden we het 2de bootje nemen, na nog geen 10 minuten varen zijn we gestopt om te eten. Hier kregen we Roti met kip. Na een half uurtje zijn we weer vertrokken met het bootje. Nu zouden we toch ongeveer 1,5 uur moeten varen. Onderweg hebben we verschillende dieren en vogels gezien. Ongelooflijk om te zien. onderweg hebben we nog een visnet geplaatst voor ons avondeten te garanderen :-) Na aankomst op Matapica kregen we een ongelooflijk zicht van het strand en de zee. Eindelijk een zee te zien( ze was wel niet mooi blauw maar het was een zee) . Eerst zijn we een beetje gaan rusten in de hangmatten, onze slaapplaats voor vannacht. Na een uurtje in de hangmat te liggen zijn we het strand een beetje gaan verkennen. Na een beetje pootje baden zijn we door een gids die ook wakker was geworden meegenomen. Die had ons al een nest eieren van de schildpadden laten zien die geroofd waren en eitjes die dood waren. ook hebben we nog verschillende dieren en schelpen gezien. Na een lange wandeling zijn we terug gegaan naar de hangmatten. Hier was het alweer bijna etenstijd. Door het vallen van de avond en een kamp te hebben zonder licht moesten we dooreten of we zagen niets meer. Dan zijn de gidsen opzoek gegaan naar kaaimannen. Maar die waren er niet enkel een slang hadden ze gevonden. De slang was meer dan een meter lang dus absoluut niet mijn ding :-) Rond een uur of 21 zijn we vertrokken op tocht om zeeschildpadden te zien. na een kwartiertje wandelen kwamen we de eerste al tegen een ongelooflijk groene zeeschildpad. Ze was al bezig met haar nestje te maken. De schildpad was meer dan een meter groot dus ongelooflijk om te zien. doordat de schildpadden vaak alleen s nachts komen leggen is het niet toegelaten om wit licht te gebruiken en dus ook geen flitsen. Na even door te wandelen kwamen we de leatherback schildpad bezig deze was net op land gekomen dus konden we het hele proces van eieren leggen volgen, dit was ongelooflijk . Het maken van een hol zo diep en stevig en dan het laten vallen van de eieren. Eerst chockdempers om dan de goeie eieren te laten vallen en dan terug voor af te sluiten kleine eieren. Dit zijn dan ongeveer 80 eieren dan deze schildpadden leggen. dan ongeloofelijk stevig en met veel gevoel het hol terug dichtmakken en ervoor zorgen dat niemand kan zien waar het hol gegraven was. Rustig terug de zee in. dit proces duurt ongeveer anderhalf uur waar ik met grote ogen naar gekeken heb. achteraf hebben we nog 1 gezien die net aan het leggen was en dan zijn we richting hangmatten gegaan. 's morgens was ik nog even gaan kijken en heb ik ze nog richting zee zien gaan. daarna hebben we ontbeten en onze reis richting huis terug gemaakt.
Maandag begon ik op stage op de couveuse afdeling. De eerste dag kwam ik aan en waren er geen kindjes. Dan duurt de dag lang zitten wachten op een kindje, er kon nog wel wat opgerommeld worden maar daar ben je snel klaar mee. rond 10u kwam er dan toch een kindje van 31 weken binnen met onder temperatuur. Waardoor we toch elk uur zeker de temperatuur moesten in het oog houden en toch iets te doen hadden. Dit kindje is het enige kindje dat er heel de week gelegen heeft. Soms stonden we met 3 mensen voor 1 kindje dus het was deze week vooral vervelen geblazen. Al goe dat ik daar een boek kon lezen of voor school kon werken. Ik blijf het moeilijk hebben met bepaalde handelingen dat ze uitvoeren en principes dat ze volgen dat volgens mij alles behalve correct en logisch is maar ik moet het achter mij laten en mee functioneren. DIt wil niet zeggen dat ik het doe zoals ze het daar doen.
XOXO Evelyne